Liberalizacija tržišta usluga

ULiberalizacija tržišta usluga ima cilj poduzetnicima olakšati poslovanje na hrvatskom i unutarnjem tržištu. Takva regulatorna reforma otvara prostor za povećanje gospodarske aktivnosti i produktivnosti.

Usluge uključujući desetke odnosno nekoliko stotina djelatnosti i profesija u kojima se stvara značajna većina gospodarske vrijednosti. Među njima su primjerice i profesionalne i poslovne usluge koje bitno doprinose dodanoj vrijednosti industrije.

Manje prepreka

Zato Ministarstvo gospodarstva u suradnji s nadležnim tijelima aktivno radi na horizontalnom poticanju daljnjeg smanjivanja administrativnih prepreka uslugama.

Rezultati reforme

Ključan pokazatelj rezultata ove reforme je preko 300 provedenih mjera u 50 djelatnosti i profesija. Time je liberalizacija tržišta usluga ostvarila cilj određen kroz NPOO i nacionalne programe reformi.

Metodologija mjerenja tržišne regulacije

Prema relevantnoj OECD-ovoj metodologiji Product Market Regulation (PMR), ukupna reguliranost hrvatskog gospodarstva i tržišta usluga okvirno je snižena s najviše razine (PMR 2013) na okvirno prosječnu razinu OECD-a (PMR 2018 i PMR 2023).

Pritom su glavne profesionalne usluge (računovođe, arhitekti, inženjeri, agenti za nekretnine i odvjetnici) zajedno regulirane niže od prosjeka EU-a i OECD-a te su unutar deset država članica EU-a po razini dereguliranosti. Navedenom rezultatu doprinose odsutnost licenciranja računovođa te smanjena reguliranost inženjera, arhitekata i agenata za nekretnine. S druge strane, visoka je reguliranost ljekarni (najviša unutar EU-a i dvostruko iznad prosjeka OECD-a). Također, visoka je reguliranost pravnih usluga (bilježnici i odvjetnici), iako ne odstupaju od usporedivih kontinentalnih zemalja koje su dio EU-a.

Dokumenti

Cilj ove reforme je primjenom PMR metodologije smanjenjem reguliranosti profesija nastaviti poticati konkurenciju na tržištu usluga. Time bi se otvorio prostor za povećanje produktivnosti. – Nacionalni program reformi 2020

Cilj je ove reforme pojednostaviti ili ukinuti dodatne regulatorne zahtjeve privatnom sektoru profesionalnih usluga. – Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-2026. (prilog provedenoj odluci Vijeća)

Dodatne reformske mjere koje će osigurati postizanje navedenog cilja uključuju nastavak olakšanja i uklanjanja regulatornih i administrativnih prepreka pristupu tržištu. Također, koriste se pokazatelji i rezultati na temelju OECD-ove metodologije Product Market Regulation (PMR). MINGO provodi horizontalnu koordinaciju predlaganja, formuliranja i izvješćivanja o mjerama liberalizacije tržišta usluga. Nadležna tijela odgovorna su za osiguranje provedbe zakonodavnih prilagodbi. – Nacionalni srednjoročni fiskalno-strukturni plan Republike Hrvatske za razdoblje 2025.-2028.

Institucionalni okvir

Institucionalni okvir koji uređuje pravo poslovnog nastana i slobodu pružanja usluga dijele sve države Europskog gospodarskog prostora (EU+EFTA) kroz Ugovor o funkcioniranju Europske unije (članci 49.-61.). Navedeni okvir za slobodno tržište usluga konkretnije uređuje Direktiva o uslugama koja je prenijeta kroz Zakon o uslugama.

Liberalizacija tržišta usluga provodi se na razini Europske unije i shodno specifičnim reformskim preporukama u okviru Europskog semestra. U okviru skupine Single Market Enforcement Taskforce (SMET) Europska komisija i države članice dogovaraju inicijative za uklanjanje prepreka slobodi pružanja usluga.

Centar unutarnjeg tržišta EU

Centar unutarnjeg tržišta EU pruža podršku lakšem pristupu europskom tržištu objedinjavajući niz institucionalnih alata koje koriste sve EU/EGP države. Pritom se koriste dva alata za administrativnu podršku lakšem pokretanju poslovanja i pristupu tržištu usluga:

Jedinstvena kontaktna točka za usluge pruža niz informacija o pokretanju poslovanja na hrvatskom tržištu usluga (registracija poslovnog nastanasloboda pružanja uslugauvjeti za obavljanje djelatnosti i dr). Dostupan je i pristup na EUGO mrežu koja i hrvatskim izvoznicima odgovara na pitanja kako poslovati u Europskoj uniji te posebice u pojedinim državama članicama. Međuresorno se nastavlja provoditi dodatno pojednostavljenje i digitalizacija procedura ishođenja odobrenja za pojedine uslužne djelatnosti. Jedinstvena kontaktna točka za usluge (kao i Kontaktna točka za proizvodepredstavlja uslugu podrške korisnicima kroz Jedinstveni digitalni pristupnik (Single Digital Gateway). To je europski projekt koji su sve države članice u suradnji s Europskom komisijom razvile putem portala Vaša Europa, gdje se nalaze poveznice na niz regulatornih i administrativnih informacija za poduzetnike i građane.

Informacijski sustav unutarnjeg tržišta (IMI) je zajednički europski elektronički sustav koji služi za prekogranično obavješćivanje o (ne)opravdanosti regulatornih zahtjeva za tržište usluga. Uz to, IMI služi za brze prekogranične administrativne provjere podataka vezane uz različita područja, čime se izbjegava prekomjerna birokracija i smanjuju čekanja odgovora od administracije.

This post is also available in: English

Molimo unesite svoje komentare i prijedloge za poboljšanje ove stranice.